Ruokatrendien näkymät
vuonna 2024

Inspiransin trendikatsaus on jälleen päivitetty. Kokosimme tähän muutamia keskeisiä havaintoja tämän hetken ruokatrendeistä. Jos haluat käsiisi kattavan trendiraportin, ota yhteyttä, niin tulemme esittelemään uunituoretta raporttia!

Kokonaisvaltainen hyvinvointi: Superfoodeista simppelimpään syömiseen

Terveys ja hyvinvointi -trendi on jo pitkään kulkenut kohti kokonaisvaltaista hyvinvointia, jossa fyysisen terveyden ohella tärkeää on mielen hyvinvoinnin vaaliminen. Myös lempeä ja armollinen suhtautuminen hyvinvointiin on näkynyt jo pitkään vastatrendinä tiukoille ruokavalioille ja säännöille. Nyt käsillä oleva talouden taantuma ja ostovoiman heikkeneminen ovat kiihdyttäneet tätä kehityskulkua. Kuten Keskon trendikatsauksessa todetaan, täsmädieeteistä ja superfoodeista ollaan palaamassa perusasioiden, esimerkiksi monipuolisen ja säännöllisen syömisen äärelle. Kansainvälisissä trendikatsauksissa ennakoidaan myös tuoreiden kasvisten nousua, mikä kertoo niin ikään paluusta yksinkertaisten terveyttä edistävien valintojen pariin.

Tuotteissa ja konsepteissa hyvinvointitrendi näkyy edelleen luonnollisuuden korostamisena sekä esimerkiksi makeutusaineiden välttämisenä. Viime vuoden puolella näkyi myös kiinnostavalla tavalla mielen ja aivojen hyvinvointiin liittyvien funktionaalisten lupausten kasvu: samaan aikaan sekä Marli, Froosh että Battery lanseerasivat juomia, jotka lupaavat edistää keskittymiskykyä. Pauligin uudet kofeiinittomat kahvit puolestaan vastaavat kuluttajien tarpeeseen vaalia unen laatua tinkimättä kahvinautinnosta. Mielenkiinnolla jäämme myös odottamaan, miten hiljattain päivittyneet pohjoismaiset ravitsemussuositukset näkyvät uusissa konsepteissa ja kuluttajien valinnoissa.

Nostalgia ja lohtu: Epävarmoina aikoina turvaudutaan lapsuuden klassikoihin

Pandemia, Ukrainan sota ja taloudellinen epävarmuus ovat kasvattaneet turvallisuuden kaipuuta. Lohturuoan nousu haastavina aikoina on kansainvälinen ilmiö. Taantumassa turvaudutaan tuttuihin ja simppeleihin resepteihin: suositaan yksinkertaista ja edullista kotiruokaa ja tuodaan lapsuuden suosikit takaisin ruokapöytään. Nostalgiset reseptit vahvistavat turvallisuuden tunnetta ja herättävät myönteisiä muistoja, kun ympäröivä maailma tuntuu epävakaalta. Toisaalta, kun halutaan kokeilla jotain uutta ja jännittävää, klassikot taipuvat siihenkin: maailmalla puhutaan newstalgia-ilmiöstä, jossa klassikkoruokia tuunataan modernilla twistillä.

Brändit ovat hyödyntäneet nostalgiaa ja herätelleet lapsuusmuistoja kiinnostavilla tavoilla. Esimerkiksi Maku Brewingin oluttölkeissä seikkailee sarjakuvasankari Mustanaamio, ja Fazerin jäätelöissä nähtiin kesällä klassikkomaut Suffeli ja Jaffa (”Maut, joita jo rakastat”) villien kokeilujen sijaan. Myös valmisruuissa monet uudet lanseeraukset nojaavat klassikkoresepteihin: kinkkukiusaus, makaronilaatikko sekä kalapuikot ja muusi edustavat jotain hyvin perinteistä ja tavallista. K Ruoka -lehden reseptivinkeissä puolestaan näkyy newstalgia-ilmiö. Miltä kuulostaisi esimerkiksi pinaattilettupizzat, texmex-makaronilaatikko tai korealainen nakkikastike?

Haastavat ajat ja inflaatio ohjaavat valintoja

Yllä mainitut esimerkit osoittavat, miten haastavat ajat ja kulutuksesta tinkiminen ovat vaikuttaneet ruokatrendien kehittymiseen: useiden ruokatrendien sisällä on havaittavissa siirtymää kohti yksinkertaisempaa, autenttisempaa ja karsitumpaa kuluttamista. Vuoden 2024 ruokavalintoja määrittääkin edelleen haastava taloustilanne. Kuluttajien luottamus talouteen on heikkoa ja ruokaostoksista tingitään. Taloustutkimuksen Suomi Syö -tutkimuksen mukaan peräti puolet suomalaisista on päätynyt vaihtamaan edullisempiin, kuten tarjoustuotteisiin ja aikoo ostaa enemmän kaupan omia merkkejä.

Muutokset kuitenkin tuovat mukanaan myös mahdollisuuksia: esimerkiksi taantumassa kasvava nostalgian kaipuu luo pohjaa kiinnostaville uusille konsepteille. Ymmärtämällä ruokatrendien kehittymistä haastavina aikoina elintarvikealan toimijat voivat paikantaa kiinnostavia kaupallisia mahdollisuuksia epävarmasta taloustilanteesta huolimatta.

Trendikatsauksesta viitekehys trendien seuraamiseen ja hyödyntämiseen

Mikäli haluat kuulla näistä ja lukuisista muista trendien uusista ilmenemismuodoista lisää, kutsu meidät esittelemään tuoreinta trendipäivitystämme. Trendikatsauksessamme keskitytään siihen, miten megatrendit ja isot ruokatrendit näkyvät tällä hetkellä uutuuskonsepteissa, kampanjoissa, ruokakaupoissa tai ravintoloissa sekä millaisia ilmenemismuotoja trendit saavat nyt Suomessa ja Ruotsissa.

Kattava trendikatsaus opettaa koko organisaatiota tulevaisuusajatteluun ja trendien seuraamiseen sekä tarjoaa siihen helposti sovellettavan viitekehyksen. Se tuottaa näkemystä trendien kaupalliseen hyödyntämiseen ja palvelee konseptikehitystä inspiroiden luovaa ajattelua ja konseptien muotoilemista.

Ota yhteyttä, niin kerron lisää!

Jutta Pekkarinen
Kirjoittanut

Jutta Pekkarinen

13.03.2024

Ota yhteyttä!

Mikäli innostuit ruokatrendeistä ja haluat kuulla lisää, kutsu meidät esittelemään uusinta trendipäivitystämme.

"*" näyttää pakolliset kentät

Nimi*
Uutiskirje
Tietosuojaseloste*
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Takaisin ylös