Nostoja syksyn 2023 ruokatrendeistä

Me Inspiransissa seuraamme jatkuvasti ruokatrendejä ja -ilmiöitä yhteistyössä ruotsalaisen innovaatio- ja trenditoimisto Sprillon kanssa. Tuorein trendipäivityksemme on julkaistu, ja haluamme nyt jakaa muutamia kiinnostavia nostoja raportista.

Vastuullisuustrendi saa uusia ilmenemismuotoja

Vastuullisuustrendi on luonnollisesti edelleen yksi keskeisimmistä muutosvoimista ja saa jatkuvasti lukuisia uusia ilmenemismuotoja. Viime aikoina on esimerkiksi kiinnostavalla tavalla noussut esiin se, miten yritysten ympäristövastuussa painopiste on siirtymässä hiilidioksidipäästöistä ja hiilijalanjäljestä luonnon monimuotoisuuteen ja luontojalanjälkeen. Muun muassa Paulig ja Valio ovat nostaneet luonnon monimuotoisuuden keskeisemmäksi osaksi vastuullisuustavoitteitaan. S-ryhmällä puolestaan on käynnissä hanke, jossa kartoitetaan kauppayhtymän luontojalanjälkeä. Hankkeen valmistuttua luontojalanjäljen laskentamenetelmä julkaistaan avoimesti, mikä mahdollistaa luontovaikutusten arvioinnin yhä useammalle organisaatiolle.

Kestävää ruoantuotantoa koskevasta keskustelusta paikantuu tiettyjen raaka-aineiden leimaamista ”ilmastohyviksiksi” ja ”ilmastopahiksiksi”. Esimerkiksi tonnikala on jo pitkään leimattu ilmastopahikseksi mm. ylikalastuksen sekä pitkän kuljetusmatkan vuoksi. Sen sijaan kuluttajia on kannustettu valitsemaan mahdollisimman paljon kotimaista kalaa – esimerkiksi K-Citymarket kampanjoi kotimaisen kalan puolesta jo vuonna 2019. Toisaalta etenkin kotimaisen pikkukalan hyödyntäminen ruoanvalmistuksessa on ollut hankalaa, vaikka tahtoa löytyisi. Tätä haastetta on nyt lähdetty ratkaisemaan: suomalainen Hailia lanseerasi ravintoloiden ja ammattikeittiöiden tarpeisiin Pikkukalanyhdön ja Pikkukalasuikaleen, jotka on valmistettu kotimaisesta kalasta. Hailian toimitusjohtajan mukaan yrityksen tavoitteena on tehdä kotimaisen kalan valitsemisesta helppoa ja ”poistaa kaikki syyt tonnikalan käyttämiseksi”. Hätälän uutuus, kotimaisesta muikusta valmistettu Muikkuli-kalapihvi puolestaan mahdollistaa kotimaisen pikkukalojen vaivattoman hyödyntämisen myös suoraan kuluttajille.

Perjantai-illan luottoherkun paikasta kilpaillaan

Elämyksellisyyttä ja ruokaseikkailuja on jo pitkään haettu etenkin maailman mauista ja erilaisista ruokakulttuureista. Tex Mex saapui Suomeen jo 90-luvulla, ja on siitä asti ollut monen perheen luottoherkku viikonlopun yhteisiin hetkiin. Myös klassinen ”pizzaperjantai” on pitänyt pintansa, ja pizza onkin pysynyt hyvin ajassa kiinni käyden läpi melkoisen muodonmuutoksen ja premiumisaation.

Näitä vakiintuneita herkkuja haastavat nyt uudet tulokkaat ja etenkin kasvava Street Food -trendi, josta on hyvää vauhtia tulossa aivan yhtä ”mainstreamia” kuin tortilloista ja pizzasta. Ruokatalot ovat tarttuneet katuruoan kasvuun aktiivisesti, ja yhä useamman brändin valikoimasta löytyykin Street Food -tuotteita aina sämpylöistä burgerpihveihin ja kastikkeisiin. Street Food -kentälle saatiin myös uusi peluri, kun Ruotsista tuttu Super Safkaa lanseerasi kotikebab-konseptin Suomessa. Näiden lisäksi Kariniemen tarjoilee ruokapöytiin ravintolatason wings-herkuttelua uusilla Wingfest-tuotteilla, jotka on tuotettu yhteistyössä Pretty Boy Wingeryn kanssa.

Inflaatio nakertaa premiumisaatiota – paluu tutun ja turvallisen äärelle

Kiihtynyt hintojen nousu on pakottanut kuluttajia harkitumpiin ostopäätöksiin. Inflaatioympäristössä punnitaan tarkkaan, millaisesta lisäarvosta ollaan valmiita maksamaan. Premiumisaatio-trendi vaikuttaakin hieman hidastuneen ja etenkin nk. klassinen premium ei näy uusissa lanseerauksissa yhtä voimakkaasti kuin aikaisemmin. Sen sijaan arjen luksus näkyy pienenä mini-hemmotteluna eli erilaisten herkkumakujen lisäämisenä jokapäiväisiin tuotteisiin. Hyviä esimerkkejä tästä ovat esimerkiksi Fazerin Geisha-aamiaismysli tai Oddlygoodin Barista-kaurajuomien herkkumaut.

Toisaalta vaikeasti ennustettava taloustilanne ja kiristyvä hintakilpailu kääntää huomion turvallisiin makuihin ja arkisiin konsepteihin. Tämä näkyy uusissa lanseerauksissa: HK:n ja Saarioisen valmisruokauutuuksissa korostuvat suomalaisten suosikkireseptit, ja lisäksi Paulig toi markkinaan uuden edullisempien arkikahvien sarjan. Epävarmat ajat ja globaalit kriisit nostattavat myös turvallisuuden ja nostalgian kaipuuta. Uusissa lanseerauksissa tämä näkyy juuri lapsuudesta tuttujen ja nostalgisten makujen paluuna.

Tutustu Inspiransin trendikatsaukseen

Mikäli haluat kuulla näistä ja lukuisista muista trendien uusista ilmenemismuodoista lisää, kutsu meidät esittelemään tuoreinta trendipäivitystämme. Trendikatsauksessamme keskitytään siihen, miten megatrendit ja ruokatrendit näkyvät tällä hetkellä uutuuskonsepteissa, kampanjoissa, ruokakaupoissa tai ravintoloissa sekä millaisia ilmenemismuotoja trendit saavat nyt Suomessa ja Ruotsissa.

Kattava trendikatsaus opettaa koko organisaatiota tulevaisuusajatteluun ja trendien seuraamiseen sekä tarjoaa siihen helposti sovellettavan viitekehyksen. Se tuottaa inspiraatiota trendien kaupalliseen hyödyntämiseen ja palvelee konseptikehitystä inspiroiden luovaa ajattelua ja konseptien muotoilemista.

Ota yhteyttä, niin kerron lisää!

Jutta Pekkarinen
Kirjoittanut

Jutta Pekkarinen

06.09.2023
Takaisin ylös