Neuromittaus – Ainutlaatuista ymmärrystä tiedostamattoman reaktioista

Inspirans laajentaa palvelujaan neuromittaus -tutkimukseen, joka auttaa ymmärtämään alitajunnan tiedostamattomia reaktioita. Mikään muu menetelmä ei tähän pysty. Neuromittauksen avulla voidaan kehittää esimerkiksi brändien arvolupauksia, konsepteja, TV-, radio-, printti- ja nettimainontaa sekä pakkauksia.

Ihminen tekee suurimman osan päätöksistään tiedostamattaan. Tutkimusten mukaan jopa 95 % kaikista valinnoista ovat alitajuisia. Tietoinen mieli on kapasiteetiltaan liian rajallinen kyetäkseen kaikkiin arjen päätöksiin, joten tiedostomaton tulee apuun. Sen ansiosta päätöksenteko on tehokasta ja arki sujuvaa.

Ihmisen tiedostomaton mieli onkin tutkimuksen näkökulmasta kuin pohjaton aarrearkku. Onneksi uusimmat tieteeseen ja teknologiaan perustustuvat ratkaisut tarjoavat mahdollisuuden saada ymmärrystä alitajunnasta kumpuavista motiiveista ja tunteista.

Inspirans laajentaa palvelujaan neuromittaus -tutkimukseen. Sen avulla saadaan täsmällistä tietoa tiedostamattoman mielen reaktioista esitettyihin ärsykkeisiin, kuten mainoksiin, pakkauksiin, tuotenimiin, sloganeihin, logoihin, konsepteihin tai arvolupauksiin. Neuromittauksessa yhdistyy uusin teknologia, määrällinen mittaus sekä laadullinen tutkimus.

Menetelmä tuottaa ymmärrystä tutkimuskohteen erottuvuudesta, kiinnostavuudesta, haluttavuudesta sekä osallistujien paneutumisesta, mikä korreloi muistamisen kanssa. Neuromittaus vastaa ensisijaisesti kysymyksiin miten ja kuinka paljon (erottuu, kiinnostaa, houkuttelee ja jää mieleen) sekä missä kohdassa (esimerkiksi kiinnostavuus kasvaa tai laskee). Kvalitatiivisilla syvähaastatteluilla tätä ymmärrystä syvennetään selvittämällä, ovatko reaktiot positiivisia vai negatiivisia, ja mihin reagointi perustuu.

Mittaus toteutetaan vakioiduissa olosuhteissa. Osallistujille puetaan neurohattu, joka mittaa aivojen eri osien aktivoitumista. Heille esitetään tutkimusmateriaali, joka voi olla videota, kuvaa, tekstiä tai ääntä. Neurohattu pystyy mittaamaan tiedostamattoman mielen reagointia sekunnin murto-osan tarkkuudella.

Mittauksen jälkeen osalle tehdään laadullinen syvähaastattelu, jossa käydään yhdessä läpi tutkimusmateriaalia. Syvähaastatteluissa selvitetään, mistä syystä osallistujat reagoivat tietyllä tavalla. Lopullisena tavoitteena on tuottaa syvällistä ymmärrystä siitä, miten tutkimuskohdetta voidaan kehittää eteenpäin.

Neuromittaus soveltuu mm. brändien arvolupausten, konseptien, TV-, radio-, printti- ja nettimainosten, logojen, sloganeiden sekä pakkausten kehittämiseen. Yhdistettynä laadullisiin syvähaastatteluihin tutkimus vastaa esimerkiksi seuraaviin kysymyksiin:

  • erottuuko mainos muiden joukosta?
  • mikä kohta herättää ensikiinnostuksen?
  • herättääkö pakkaus kiinnostuksen?
  • vetoaako arvolupaus kohdeyleisöön?
  • jääkö slogan mieleen?
  • mikä kohta videosta kannattaa editoida?
  • mikä pakkauksista kannattaa valita?

Neuromittaus tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden ymmärtää kuluttajien tiedostamatonta reagointia. Mikään muu menetelmä ei tähän pysty. Lisäksi se on hyvin aika- ja kustannustehokas, sillä alustavat tulokset on mahdollista saada parissa päivässä.

Malin Karlsson
Kirjoittanut

Malin Karlsson

04.11.2019

Kiinnostuitko?

Mikäli sinua kiinnostaa kuulla lisää, ota yhteyttä. Tulemme mielellämme esittelemään neuromittausta sekä esimerkki-caseja jo toteutetuista projekteista.

"*" näyttää pakolliset kentät

Nimi*
Uutiskirje
Tietosuojaseloste*
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Takaisin ylös