Referenssi

Sanoma Pro

Kvalitatiivinen bränditutkimus tuo emootiot näkyville: Case Sanoma Pro

Suomen suurin oppimateriaalikustantaja Sanoma Pro halusi ymmärtää paremmin brändinsä nykytilaa oppimateriaalimarkkinassa ja etenkin emotionaalisia brändimielikuvia ja kääntyi meidän puoleemme. Brändin positio tutkitaan aina suhteessa kilpailijoihin ja tällöin ulkopuolisen tutkimustoimiston käyttäminen on usein paikallaan.

Miksi bränditutkimus tarvittiin?

Sanoma Pro:lla oli ennestään tietoa ja ymmärrystä oppimateriaalien valintaperusteista sekä omista ja kilpailijoiden vahvuuksista ja heikkouksista. He halusivat kuitenkin pureutua syvemmin myös oppimateriaalin valintaan vaikuttaviin emotionaalisiin tekijöihin ja brändinsä mielikuviin.

Tämän tyyppisen tutkimusongelman ratkaisemisessa laadullinen menetelmä on parhaimmillaan. Kvalitatiivisella tutkimusotteella pystytään tuomaan näkyville ja syvällisesti ymmärtää päätöksentekoon vaikuttavat emootiot ja mielikuvat – ja Inspiransilla on tähän käytössään vielä erityisiä psykologiasta lainattuja projektiivisia menetelmiä.

Bränditutkimus ja laadullisen menetelmän voima

Tutkimuksessa kuultiin lukion opettajia eri puolilta Suomea. Järjestimme neljä online-ryhmäkeskustelua, joihin kutsuimme mukaan eri aineiden opettajia ja eri oppimateriaalikustantajien käyttäjiä.

”Opettajien ryhmäkeskusteluja oli mukava moderoida ja ryhmissä oli erinomainen dynamiikka. Kun saman ammattikunnan edustajat pääsivät keskustelemaan oman työn kannalta tärkeästä asiasta eli oppimateriaaleista, keskustelu oli todella hedelmällistä”, kertoo projektin toinen tutkija Malin Karlsson.

Kvalitatiiviset projektiiviset menetelmät tarjosivat juuri oikeat työkalut tähän haastavaan tehtävään: niiden avulla pystyimme kaivamaan esiin kohderyhmän syvimmät mielikuvat Sanoma Pron brändistäOpettajat saivat tehtäväkseen muun muassa luonnehtia, millaisia Sanoma Pro ja muut oppimateriaalibrändit olisivat ihmisinä. Näin saimme esiin piileviä ja yllättäviäkin ominaisuuksia ja pystyimme rikastamaan käsitystä oppimateriaalikustantajista mielikuvallisilla teemoilla.

Sanoma Pro sai tutkimustuloksista hyödyllistä ymmärrystä oman brändinsä ja kilpailuetunsa kehittämisen tueksi.

Alusta asti yhteistyö Inspiransin kanssa sujui saumattomasti ja he todella ymmärsivät tarpeemme sekä pystyivät vastaamaan tähän. Saimme vastaukset niihin kysymyksiin, joita halusimme tutkimuksen avulla ymmärtää. Meille Sanoma Prolla kaiken kehitystyön keskiössä on asiakasymmärrys ja syvällinen ymmärrys brändimme nykytilasta antaa hyödyllistä syötettä kehitystyöhön.

Lotta Kasi, Customer Insight Manager, Sanoma Pro

Tunteilla on merkitystä

Ihminen tekee suurimman osan päätöksistään emotionaalisin perustein. Tutkimusten mukaan jopa 95 % kaikista valinnoista pohjautuu tiedostamattoman tason tunteisiin. Tämä on hyvä ottaa huomioon myös B-to-B-kohderyhmässä. Usein nimittäin ajatellaan, että B-to-B-päätökset ovat ensisijaisesti rationaalisia. Kuitenkin, kuten Sanoma Pro -case kertoo, emotionaalisten vaikutusten tunnistaminen ja ymmärtäminen on keskeistä oman brändin kilpailuedun vahvistamiseksi.

Jutellaanko?

Kun kaipaat syvällistä ymmärrystä kehittämistyön pohjalle, ota yhteyttä:

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Nimi*
Uutiskirje
Tietosuojaseloste*
Takaisin ylös